Our magazin

סוגי עצים לבניית ארונות

סוגי עצים לבניית ארונות

סוגי העצים הקיימים בשוק רבים ומגוונים מאוד. הנפוצים שבהם הם אלון ואורן, בוק ומייפל, דובדבןואגוז, ברוש וזית. לא כל עץ מתאים להתקנת ארונות, על כן חשוב להכיר אותם, על יתרונותיהם וחסרונותיהם. בשנים האחרונות חלה התפתחות מרשימה בתחום העיבוד התעשייתי, בלוחות עשויים סיבית או עץ לבוד, עם זאת העץ המלא והטבעי עדיין נחשב לאלגנטי ויוקרתי יותר.

בחירת סוג העץ והתאמתו לסוג העבודה קשורה הן בטיב העץ והן בתהליכי העיבוד הנדרשים מן הנגר או מיצרן הרהיטים. לא כל סוג עצים מתאים לתהליכי עיבוד מסוימים. העצים המשמשים בעבודות הנגרות נחלקים בדרך כלל לעצים "רכים" ו"קשים", כאשר העצים הקשים הם בעלי עלים רחבים, כמו אלון, אגוז. בוק ומייפל, ואילו העצים הרכים הם עצי המחט, האורן והארז.

סוגי עצים נפוצים

האלון (Oak) –  הוא עץ קשה ועמיד, בעל מירקם גס, ייחודי ומעניין. הוא חזק מאוד ונאה לעין ועל כן נפוץ בתעשיית הרהיטים. קיימים שני סוגי עץ אלון: אלון אדום בעל גוון

אדמדם וסיבים גסים, שמקורו ביערות אמריקה התיכונה והצפונית, ואלון לבן שגונו בהיר יותר ומקורו בצפון מזרח אירופה.

האורן (Pine) – הוא עץ רך בעל גוון צהבהב בהיר עם "עיניים" חומות. הוא מתאים מאוד לכל סוגי הנגרות והריהוט, וזאת משום שהוא זמין ביותר ונוח לחיתוך ולעבודה. האורן משמש לכל סוגי הרהיטים, בעיקר לשם ריהוט להרכבה עצמית.

בוק ( Buk) – עץ קשה ועמיד בעל גוון חום אדמדם מרשים. הבוק מתאים לייצור ארונות ורהיטים נוספים אחרים, ומשמש גם לייצור קרניזים וקישוטי עץ. מבין העצים הקשים הבוק האדום הוא הזמין ביותר.

מייפל ((Maple – עץ קשה, חזק ועמיד. צבעיו בהירים מאוד עם עיטורים מעניינים בגווני חום אדמדם. המייפל נוח לעיבוד ולהקצעה וניתן לייצר ממנו משטחים חלקים. הוא נאה מאוד, ומתאים לייצור ארונות ורהיטי מטבחים.

דובדבן ( Cherry) – עץ קשה, אולם חלש יותר מהמייפל, האלון והבוק. בעל גוון חום אדמדם יפה וייחודי. מתאים לבניית רהיטים באיכות גבוהה.

אגוז (Walnut) – עץ קשה ועמיד, משמש לייצור רהיטים באיכות גבוהה מאוד. צבעו חום-שוקולד ותכופות יש על פניו דוגמה מרשימה. קיימים שני סוגי עץ אגוז – האגוז האמריקאי, שמקורו ביערות צפון אמריקה וקנדה, והוא נדיר ויקר; והאגוז האפריקאי שמקורו באפריקה התיכונה ובמזרח אסיה. צבעו בהיר יותר והוא זמין יותר מן האגוז האמריקאי.

כמה מלים על עץ טבעי ועץ מעובד

תעשיית העץ המעובד עברה בשנים האחרונות שכלולים ושדרוגים רבים, והיא ממלאת בהצלחה את מקום העץ הטבעי. אחד היתרונות הבולטים של העץ התעשייתי לעומת העץ הטבעי הוא, שהעץ הטבעי לרוב משתנה לאחר העיבוד – מתרחב או מתכווץ – ולכן עלויות השימור שלו גבוהות, בעוד שהעץ התעשייתי עובד באופן שישמור על ממדיו לאורך השנים, תכונה חשובה ביותר כשמדובר בדלתות או בארונות.

יש להבין את ההבדל בין עץ מלא (גושני) לעץ תעשייתי (מהונדס). עץ מלא הוא עץ יער או חורש שנכרת ועובד לקרשים או ללוחות. סוג העץ יכול להיות כל עץ שגדל בטבע ולכל סוג עץ יתרונות וחסרונות משלו, הן מבחינת המראה החיצוני והן מבחינת נוחות העבודה, עמידות לתנאי אקלים וכדומה. העץ התעשייתי הוא מעשה ידי אדם אך מרכיביו לקוחים מהעצים הטבעיים. העץ התעשייתי הוא חיבור מלאכותי של סיבים, שבבים, לבידים, לוחות וחלקיקים המודבקים יחדיו. הסוגים הנפוצים ביותר של העץ התעשייתי הם שבבית, סיבית (mdf), מזונית ועץ לבוד.